♥ Vecka 39!

Du är nu gravid i vecka 39. Bebisen är omkring 50-51cm lång och väger 3.5-3.8 kg. De flesta bebisar ökar fortfarande i vikt men en del magrar faktiskt vid den här perioden. Det börjar bli trångt i livmodern nu och då bebisen snurrar och vrider sig där inne så kan det hända att navelsträngen lägger sig kring halsen. Omkring 20% av alla bebisar föds med navelsträngen omkring halsen, vilket kan påverka bebisens hjärtljud mot slutet av förlossningen. I de flesta fall innebär det inget hot mot bebisens hälsa och barnmorksan för helt enkel navelsträngen över barnets huvud i samband med födseln.


Det är så snyggt när alla tröjor och linnen är för korta för att magen är så stor. Haha!

Den här väntan är jobbig, även fast det är en vecka kvar till BF så kan det ju hända när som helst. Att inte ha koll på när "den" kommer och att jag inte vet hur det ska kännas när det är dags gör mig nervös. Men som alla säger, jag känner när det är dags. Och det är jag övertygad om (!) .. Känns konstigt att kalla den för "den", det är faktiskt en färdigutvecklad människa jag har i min mage och det är bara en tidsfråga innan den bestämmer sig för att titta ut i den stora världen. Det är bara att vänta (jag hatar att vänta). Flicka eller pojke??! Snart får vi veta :)

Mödravården i tisdags. Magmåttet + 1 cm och vikten + nästan 3 kg!! Och denna ökning bara under en vecka. Men det beror på att jag samlar på mig mycket vätska nu. Ny tid tisdag nästa vecka.. Men vem vet, jag kanske inte behöver gå dit? :p

Kommentarer
Postat av: Marina

Ha en bra dag! :)

2009-11-21 @ 11:49:10
URL: http://mmarinas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0